Heb jij er vertrouwen in?

Vertrouwen is de basis van succes. Zonder vertrouwen is de slagingskans namelijk zeer klein. Ben jij wel eens ergens aan begonnen waar je (eigenlijk) niet in geloofde? Vast wel! Niet geschoten is altijd mis, toch?  Hoe bouw je dan aan dat vertrouwen? In dit artikel deel ik mijn ervaringen en gedachten mbt zelfvertrouwen. In het volgende artikel schrijf ik over hoe je vertrouwen binnen teams opbouwt.

 

vertrouwen

Zelfvertrouwen
Veel mensen hebben een gebrek aan zelfvertrouwen bij de dingen die ze doen. Dat doet me herinneren aan een spreuk die vroeger bij een werkgever van me aan de muur hing:

 

“als je denkt dat het niet lukt, krijg je altijd gelijk”

Dat wil overigens nog niet zeggen dat je altijd gelijk krijgt als je denkt dat iets lukt. De kans is echter vele malen groter. In het model van Situationeel Leiderschap 2 van Blanchard speelt zelfvertrouwen (naast motivatie) ook een duidelijke rol. Als leider is het van belang om te weten in welke mate een teamlid vertrouwen heeft in een specifieke taak. Overigens is een te hoog zelfvertrouwen – met als resultaat zelfoverschatting – ook niet effectief. “Leuk om te weten” hoor ik je denken “maar wat als ik inderdaad onvoldoende zelfvertrouwen heb? Ik kan toch niet gewoon tegen mezelf zeggen dat ik meer vertrouwen moet hebben?

 

zelfvertrouwen

 

Bouwen aan zelfvertrouwen
Als je er goed over nadenkt, is gebrek aan zelfvertrouwen vaak ongegrond en irreëel. Daar begint ook het afbreken van de beperkende overtuigingen. In een eerder artikel schreef ik hier al over: De enige beperking ben jij zelf. Ik refereer daarin ook aan een artikel over de Wet van Aantrekkingskracht en het schrijven van een affirmatie. Vanuit NLP weet ik dat semantiek (welke woorden gebruik je) ook van groot belang is. “Dat kan ik niet” brengt een heel andere innerlijke energie op gang dan “dat ben ik me aan het eigen maken” of “dat lukt me steeds beter.” NIET is overigens een woord dat jouw onbewuste niet kent: denk bijvoorbeeld nu NIET aan een roze olifant…

 

affirmatie

 

Beperkende overtuigingen
Om aan je zelfvertrouwen te bouwen is het ook nodig om te onderzoeken welke beperkende overtuiging ten grondslag ligt aan je onzekerheid en jezelf te bewijzen dat deze overtuiging oud is en niet (meer) klopt. Ervaringen uit het verleden zijn immer geen garantie voor de toekomst. Ook niet als iets in het verleden niet is gelukt. Zo begon ik ooit aan een accountmanagersfunctie. Al mijn ideeën en initiatieven werden afgedaan met: “dat hebben we al eens geprobeerd en dat werkt niet.” Gelukkig ben ik ‘een beetje” eigenwijs, heb voldoende zelfvertrouwen en een stevige portie doorzettingsvermogen. Bijdehand verbeterde ik mijn werkgever door te zeggen: “dat werkte niet, maar dat was toen…“. En gelukkig kreeg ik met een aantal initiatieven gelijk dat wel kon werken.

 

rendement uit het verleden

 

Bewijs je ongelijk
Het helpt ook om jezelf te bewijzen dat je onzekerheid ongegrond is. Veel onzekere mensen zijn geneigd om alleen negatieve ervaringen te onthouden en de positieve te vergeten. Bewijs jezelf dat je – zoals ik hierboven zei – jezelf het aan het eigen maken bent door iedere dag je successen te memoreren. Liefst in een soort dagboekje, waarin je iedere avond de successen – hoe klein en onbetekenend ze ook mogen lijken – vastlegt. Lees ze regelmatig terug. Zo leg je nieuwe verbanden in je onbewuste brein en verdwijnt de oude overtuiging langzaam maar zeker door ze te overschrijven met een nieuwe overtuiging. Lees in dat kader ook gerust dit artikel eens: Doorbreek oude gewoontes en groei!.

 

ingesleten pad

 

Laat je helpen
Belemmerende overtuigingen zijn over het algemeen best hardnekkig. Het kan je enorm helpen om je daarbij te laten ondersteunen door een coach. Zo heb ik afgelopen jaar een directeur van een IT-bedrijf geholpen om enkele zeer hardnekkige overtuigingen te transformeren door hem iedere ochtend te bellen. Dat hadden we zo afgesproken en hij wist hoe laat ik ging bellen en wat ik hem zou vragen. Ik had er rotsvast vertrouwen in dat hij zijn patroon kon doorbreken. Dat vertrouwen moest hij zelf nog opbouwen Ik verbeterde hem dan bijvoorbeeld als hij zei dat hij geen vertrouwen had: “Nee Peter, dat ben je aan het opbouwen. Zeg dat eens een paar keer hardop…” Dat klinkt misschien een beetje kinderachtig, maar dat was precies wat hij nodig had: vertrouwen.

Zo kun je een teamlid enorm helpen door jouw vertrouwen uit te (blijven) spreken en samen met hem de bewijzen dat hij het kan expliciet te maken.

 

vertrouwen

 

 

 

Ook in teams ligt (onderling) vertrouwen ten grondslag aan het wel of niet renderen van het team. Zonder vertrouwen geen duurzaam succes! In mijn volgende blog schrijf ik over hoe je dat vertrouwen in het team opbouwt.

 

Ik wens je veel zelfvertrouwen!

 

Marc

Eén gedachte over “Heb jij er vertrouwen in?”

  1. Bedankt voor je heldere artikel, Marc. Misschien is dit een waardevolle toevoeging voor iedereen, die net als ik moeite heeft met affirmaties. Probeer het eens met aspiraties!

    Een affirmatie brengt me al snel aan het twijfelen en maakt me onzeker (echt). Al snel schieten de ondermijnende gedachten door mijn hoofd; “Echt waar? En als het dan tòch niet zo is? Toch niet altijd? Ja, maar …..” Een affirmatie voelt voor mij als het krampachtig vertrouwen in een ideale droomgedachte. Dat vertrouwen heb ik niet! Ik richt me liever op wat ik zelf kan doen om het te bereiken. Daarom past een aspiratie beter bij mij. Het gaat uit van mijn streven en stelt me in staat telkens weer een positieve actie te nemen, ook al pakt het niet altijd positief uit!

    Een voorbeeld. Bij de laatste stelling luidt de affirmatie: “Dingen gebeuren in mijn voordeel”. En wat als er toch (vaak) iets gebeurt dat niet in mijn voordeel is? Dan zak ik snel weer terug in negatieve overtuigingen en zit weer vast in mijn oude patroon. Daarom zou ik een aspiratie gebruiken: “Ik probeer bij alles wat gebeurt mijn voordeel te zien. Ik accepteer dat er niet altijd een voordeel hoeft te zijn.”.

    Ik zie uit naar je volgende artikel, Mark

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.